sobota, 4 października 2014

[Zrównoważona moda] Przegląd kolekcji jesień/zima 2014

Rozpoczynam nowy cykl postów "Zrównoważona moda". Chciałabym, aby blog ten łączył wiele moich pasji, a nie skupiał się wyłącznie na kosmetykach. Głównym spoiwem wszystkich tematów jakie będą się pojawiać na blogu to ekologiczny i zdrowy styl życia. Kosmetyki naturalne i organiczne, zrównoważona moda, zdrowe i smaczne przepisy, przydatne gadżety i inspiracje do życia bliżej natury (nawet jeśli mieszka się w mieście).

Dziś zapraszam na przegląd obecnych kolekcji marek, które produkują ubrania z poszanowaniem dla środowiska oraz zgodnie z zasadami Fair Trade. :)



Jak wygląda dzisiaj świat mody widzi chyba każdy. Produkowana jest masowo ogromna ilość ubrań, głównie w krajach ubogich, gdzie osoby zatrudnione przy powstawaniu ciuchów pracują w ciężkich warunkach, często za głodowe wynagrodzenie. Chyba wszyscy słyszeli o tragedii w Bangladeszu, która miała miejsce w tamtym roku i na skutek której zginęło wiele osób. 

Myślę, że większość z nas świadomych jest tego, że uprawa chociażby bawełny wiąże się z użyciem ogromnej ilości nawozów i środków ochrony roślin, które stanowią zanieczyszczenie środowiska. 

Wiele osób jest również świadomych, że wiele sztucznych materiałów, np. poliester, podobnie jak butelki plastikowe, rozkładają się kilkaset lat. Z tą różnicą, że coraz więcej butelek trafia do recyklingu, natomiast zużyte ubrania najczęściej na składowiska.

Jesteśmy tego wszystkiego świadomi, a mimo to ciągle kuszą nas ubrania z sieciówek. Stosunkowo tanie, beznadziejnej jakości, "made in China", ale podążające za najnowszymi trendami. Kupujemy często impulsywnie, nie myśląc o tym jaką drogę dana rzecz przebyła, zanim trafiła w nasze ręce. 

Ten post, rozpoczynający cykl "Zrównoważona moda", miał być tylko przeglądem kolekcji marek, które produkują ubrania z poszanowaniem dla przyrody oraz człowieka oraz marek, które szczególnie zwróciły moją uwagę. Musiałam jednak we wstępie krótko wyjaśnić powody mojego zainteresowania tym tematem. Bo każdy nasz wybór ma znaczenie.

Zapraszam na mój subiektywny przegląd najnowszych kolekcji marek etycznych i ekologicznych. :)

People Tree

People Tree jest marką angielską, która przede wszystkim produkuje w myśl zasady Fair Trade. Wszystkie ubrania są stworzone z certyfikowanej bawełny organicznej, barwione przy użyciu bezpiecznych i naturalnych barwników. Używają produktów w miarę możliwości lokalnych, naturalnych lub pochodzących z recyklingu. 

Przyznam, że jest to moja ulubiona marka. A to co spodobało mi się najbardziej w obecnej kolekcji:



1. Retro sukienka ołówkowa w róże. Piękna zwłaszcza na wieczór.
2. Niby grzeczna bluzka z kołnierzykiem, a robi wrażenie. Bardzo mi się podoba połączenie kolorów.
3. Gdy ją ujrzałam to się zakochałam. Sukienka w koty! Serio. I'm a Cat Lady! ;)
4. Burgund to mój ulubiony kolor jesienny. W tej sukience, chętnie śmigałabym zarówno na uczelnię, do pracy, czy wieczorem na wino z przyjaciółmi.
5. Ten sweterek kojarzy mi się z klasycznym żakietem Chanel. Jest śliczny.
6. Czyż nie jest śliczny ten portfelik na drobne w kształcie sowy?

Annie Greenabelle

Annie Greenabelle to kolejna angielska marka, która produkuje ubrania z bawełny organicznej. Ciuchy szyte są w Wielkiej Brytanii, z poszanowaniem dla osób je szyjących.Wspierają społeczności lokalne, dzięki czemu zmniejszają swój ślad węglowy.

Tu zachwyciły mnie przede wszystkim sukienki. I wzory. Kocham wzory!


1. Czarna sukienka w białe grochy? Dla mnie to klasyk,
2. Kolejna rzecz z grzecznym kołnierzykiem. Dodatkowo w tej bluzce zachwyca wzór w kwiaty.
3. Piękny wzór i podkreślający sylwetkę fason. Idealna sukienka na wieczorne wyjście.
4. W tej sukience urzekł mnie dekolt.
5. Spódnica w idealnym jesiennym kolorze.

Komodo

Kolejna angielska firma (jakoś się tak złożyło, albo Anglicy faktycznie przodują jeśli chodzi o zieloną modę). Swoje ubrania tworzą z największą troską o środowisko. Posiadają certyfikat Systemu Zarządzania Środowiskowego ISO 14001, ich londyńskie biuro posiada certyfikat Carbon Neutral, świadczący o wprowadzeniu rozwiązań zmniejszających emisję gazów cieplarnianych. Używają tylko naturalnych, organicznych materiałów i, gdy jest to konieczne, sztucznych pochodzących z recyklingu (guma w butach). Dbają o swoich dostawców i produkują zgodnie z zasadą Sprawiedliwego Handlu.

W kolekcji szczególnie przypadły mi do gustu okrycia wierzchnie i swetry.



1. Czarna sukienka na co dzień. Niby prosta, a w ciekawym fasonie.
2. Zwykła koszulka z długim rękawem w czerwone paski. Prosta i efektowna.
3. Śliczny cardigan!
4. Peleryna w kratę idealna na jesień!
5. Śliczny koszulowy fason i piękne róże w tej sukience mnie urzekły.

Niestety w Polsce nie doczekaliśmy się jeszcze firmy odzieżowej produkującej w sposób zrównoważony. Ubolewam nad tym, ponieważ zakupy internetowe nie są moimi ulubionymi. Muszę w końcu się przełamać i zamówić coś z zagranicy, bo do tej pory tego nie robiłam, a niektóre z tych ciuchów bardzo mnie kuszą. :)

Na szczęście u nas powstaje coraz więcej inicjatyw promujących eko modę. Jednym z nich jest projekt Wisłaki.

Wisłaki

Jest to pierwszy modowy projekt crowdfundigowy. Pieniądze na jego realizację były zbierane przez stronę mintu.me. Pomysłodawcy chcą wyprodukować kolekcję ubrań dla dorosłych i dla dzieci z nadrukami grafik przedstawiających nadwiślańskie zwierzęta będące pod ochroną. Oczywiście wszystko będzie uszyte z bawełny organicznej, a nadruki wykonane farbami niewywołującymi alergii. Dodatkowo 5 zł z każdego sprzedanego ubrania zostanie przekazane Ogólnopolskiemu Towarzystwu Ochrony Ptaków. Podoba mi się to i czekam na rezultaty!


Zdjęcie stąd.

A czy Wy zwracacie uwagę na to w jaki sposób i z jakich materiałów zostały wykonane Wasze ubrania? 

Pozdrawiam!

1 komentarz:

  1. Zwracam na to uwagę!Niektóre te ciuchy podobają mi się!!!
    ściskam kochana cieplutko

    OdpowiedzUsuń

Pozostaw po sobie ślad. Nic bardziej nie motywuje do pisania niż komentarze. :)