niedziela, 7 lutego 2016

"Po pierwsze joga"

Od kiedy trafiłam do szkoły jogi i staram się regularnie ćwiczyć, widzę jak wiele joga mi daje. Skończyły się bóle kręgosłupa, moje ciało jest bardziej elastyczne i silniejsze, a umysł spokojniejszy. Naturalnie zaczęłam szukać książek o jodze, żeby móc prawidłowo i z jak najlepszym efektem, wykonywać asany w domu. Niedawno sięgnęłam po książkę "Po pierwsze joga" Pauliny Holtz i Eweliny Godlewskiej.



Książka, jak same autorki piszą, jest skierowana do osób początkujących. Tych, które już rozpoczęły swoją przygodę z jogą, jak i dla tych, którzy dopiero się zastanawiają czy jest to rodzaj ćwiczeń dla nich.

Podzielona na pięć części książka rozpoczyna się od kilku słów prywatnych Pauliny Holtz. Aktorka pisze o tym, jak zaczęła praktykować jogę i co ta praktyka jej daje. Później otrzymujemy garść informacji, które każda osoba początkująca powinna znać i odpowiada na pytania, na które często na początku szukamy odpowiedzi. Parę słów o czakrach, słownik, w którym wyjaśnione są hasła, które na każdych zajęciach jogi słyszymy kilkunastokrotnie. Omówione jest co dokładnie znaczy na przykład podciąganie rzepek kolan, co to jest namaste czy w jaki sposób prawidłowo oddychać. 

W części rozpoczynającej książkę opisane są również praktyczne porady dotyczące ubrania do ćwiczenia, maty i innych gadżetów, które podczas praktyki w domu mogą być przydatne, zwłaszcza na początku naszej przygody z jogą. Krótko opisane są również ścieżki jogi, dzięki czemu możemy wybrać taką, która nam najbardziej będzie odpowiadać.

Zdecydowanie większa część książki to opisy poszczególnych asan. Asany podzielone są trzy grupy: biodra i miednica, nogi oraz ramiona, barki, szyja. Każda z asan jest dokładnie opisana, pokazane są różne warianty, a także trudności i korzyści jakie z danej pozycji wyniesiemy. Zawsze zaznaczone są informacje czy daną asanę mogą wykonywać kobiety w ciąży, podczas menstruacji, osoby z problemami z nadciśnieniem lub poważnymi problemami z oczami. Każda pozycja pokazana jest również na zdjęciach, co bardzo pomaga w zrozumieniu opisu.

W ostatnim dziale znajdziemy jogiczną pierwszą pomoc, czyli kilka sekwencji asan, które możemy wykorzystać przy różnych problemach: podczas choroby, gdy potrzebujemy się zrelaksować, odprężyć po podróży, rozgrzać się, a także być w formie w biurze. 

Książka jest bardzo ładnie wydana. Ilustracje i opisy bardzo dobrze wyjaśniają jak wykonywać daną asanę. Według mnie jest to fajna pozycja dla osób początkujących, które chcą praktykować samodzielnie w domu. Oczywiście jako uzupełnienie do zajęć w szkole, bo jednak ćwiczenia pod okiem nauczyciela są dla mnie podstawą. Polecam jeśli szukacie książki o jodze, która objaśnia podstawy, nie zagłębiając się w tajniki filozofii.

Pozdrawiam!




5 komentarzy:

  1. Lubię tą książkę, jest bardzo ładnie wydana. Zaglądam do niej kiedy pracuję nad kolejnymi pozycjami:)

    OdpowiedzUsuń
  2. Ja robiłam kilka ćwiczeń z jogi na plecy i bardzo je lubiłam. Jednak gdy trafiłam do ortopedy to powiedział mi, że mam ich nie robić i inne ćwiczenia dostałam do robienia.

    OdpowiedzUsuń
  3. Nigdy nie ćwiczyłam jogi. Ale bardzo bym chciała kiedyś spróbowac.
    pozdrawiam cieplutko

    OdpowiedzUsuń
  4. Korzystam z niektórych pozycji jogi przy rozciąganiu, sama filozofia mnie nie kręci

    OdpowiedzUsuń
  5. Joga to prawdziwa magia. Widzę to na mojej mamie, która już 6 lat ćwiczy a ma ponad 50 lat - wygląda i czuje się młodziej i ma zabójczą figurę :) A wystarczy jej 1-2 spotkania tygodniowo. Dodam, że trenerka mamy ma ponad 70 lat :) więc to naprawdę ćwiczenia dla osób w każdym wieku ;)

    OdpowiedzUsuń

Pozostaw po sobie ślad. Nic bardziej nie motywuje do pisania niż komentarze. :)